ik2952
Administrator
Dołączył: 20 Lis 2009
Posty: 304
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa-Mokotów Górny Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 11:59, 22 Lis 2009 Temat postu: Historia zajezdni R-9 Chełmska |
|
|
Zajezdnia autobusowa Miejskich Zakładów Autobusowych m.st. Warszawy R-9 CHEŁMSKA (od 2006: R-6) mieściła się w Warszawie, przy ul. Chełmskiej 1/5 (dz. Mokotów). W ostatnich latach eksploatacji była najmniejszą zajezdnią autobusową.
Zajezdnia R-9 została oddana do użytku 16 stycznia 1960 r. jako zajezdnia trolejbusowa. Pierwsze autobusy zagościły w niej dopiero 2 października 1966 roku. W 1973 roku pożegnano trolejbusy, a wolne miejsce zajęły supernowoczesne jak na owe czasy Jelcze Berliety PR100 (nr 3001-3292), które wyparły z R-9 także stare jelcze mexy. Początkowo motoryzacyjny symbol epoki Gierka wysyłano na prestiżowe stołeczne linie: A, Abis, B, Bbis, C, Cbis, D, F, K, 111, 182, 188, 388, 402, 432. Kiedy eksploatacja berlietów okazała się totalną klęską R-9 zdjęto z głównych linii i przydzielono jej obsługę Dolnego Mokotowa (linie: 107, 108, 111, 139, 140, 141, 177, 179, 180, 182, 185, 187, 188, 210 oraz na krótko: 193, 406, 489, 492, H, Hbis). Katastrofalną sytuację taborową podreperowano w latach 1980-84 wymieniając wszystkie berliety na Ikarusy 280 (2929-2990) i Ikarusy 260 (201-390). Ikarusy panowały na R-9 do 1992 roku, kiedy to rozpoczęto dostawy zmodernizowanego Jelcza PR110 oznaczonego jako 120MM. Łącznie na R-9 dostarczono 40 sztuk stodwudziestek. W lutym 1997 r. dostarczono pierwsze Jelcze M121M, a w grudniu 1999 r. przegubowe Jelcze M181M (prototyp M181MB #7690 już w sierpniu 1996 r.). W 2001 roku liczba autobusów niskopodłogowych wzrosła za sprawą dostaw Solarisów Urbino 15 i MAN-ów NG313.
W 1992 roku część hali wraz z placem od strony ul. Chełmskiej zajął supermarket Billa, od 2002 roku Elea.
1 kwietnia 2006 roku nastąpiła likwidacja zajezdni R-9. Autobusy zostały przeniesione do pozostałych pięciu pozostałych zajezdni.
W listopadzie 2006 r. teren zajezdni sprzedano hiszpańskiej firmie deweloperskiej za 7,2 tys. zł za metr kwadratowy. Pod koniec 2007 r. wyburzono zabudowania zajezdni i rozpoczęto budowę osiedla mieszkaniowego.
Post został pochwalony 0 razy
|
|